Zajęcia matematyczno - przyrodnicze
Temu, kto nie zna matematyki, trudno spostrzec głębokie piękno przyrody.“
Richard Feynman.
Dzieci już od urodzenia są ciekawskimi odkrywcami i badaczami, uczą się przez działanie i doświadczanie. Aktywność poznawcza jest dla nich naturalną rzeczą wynikającą z wrodzonej potrzeby wysiłku umysłowego.
Zajęcia matematyczno-przyrodnicze mają na celu uczenie się wykorzystywania zdobytych umiejętności matematycznych w obserwowaniu przyrody m.in.:
- rozwijanie procesów poznawczych: uwagi, pamięci, mowy, myślenia;
- rozbudzanie ciekawości świata oraz zainteresowań matematycznych i przyrodniczych;
- obserwowanie i badanie najbliższego otoczenia, dostrzegania i interpretowania zjawisk przyrodniczych;
- kształtowanie umiejętności formułowania wniosków opartych na doświadczeniach, eksperymentach.
Działania badawcze mają charakter kreatywny, przez co dzieci poszerzają swoją wiedzę, mogą przezwyciężać przeszkody i wypróbowywać nowe możliwości postępowania, czerpią wiele radości z poszukiwań, eksperymentów i obserwacji. Wykonywanie takich działań staje się wspaniałą zabawą, podczas której w urozmaicony sposób zdobywają one wiedzę i uczestniczą w doświadczeniach. Każda zabawa tego rodzaju niesie ze sobą ładunek pozytywnych emocji, co wspiera proces uczenia się. Najlepiej, bowiem zapamiętujemy to, co łączy się z silnymi emocjami. Przy okazji dzieci rozwijają wytrwałość, koncentrację uwagi i spostrzegawczość. . Wspólne wykonywanie zadań kształtuje ich umiejętności społeczne i językowe.
Zajęcia są realizowane przede wszystkim za pomocą metod problemowych, aktywizujących (burza mózgów) i praktycznego działania.
Cały świat przyrody ożywionej i nieożywionej da się opisać za pomocą... matematyki. Czasem w postaci prostego odliczania, a innym razem – w formie długich, skomplikowanych wzorów. Zanim jednak dzieci zrozumieją, że rzeczywiście tak jest, to podczas zajęć zwracam uwagę na to, że Matematyka i Przyroda to dwie siostry-nierozłączki.
Zajęcia prowadzone są w ramach projektu ,,Wszystko zaczyna się od przedszkola’’ współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej Zmieniamy Łódzkie z Funduszy Europejskich.
Program zajęć matematyczno - przyrodniczych - autor Mariola Duda-Karcz [.pdf, 418.65 kB]